31 май - Световен ден без тютюнопушене 

31 МАЙ - СВЕТОВЕН ДЕН БЕЗ ТЮТЮНОПУШЕНЕ 

РЕШИ И СЕ ОТКАЖИ!

(Commit to Quit)

По традиция всяка година по инициатива на Световната здравна организация (СЗО) на 31 май се отбелязва Световния ден без тютюн. Тази година темата определена от СЗО е „Реши и се откажи!“ (Commit to Quit).

За всеки човек е известно, че тютюнопушенето може да предизвика широк спектър от здравословни проблеми и да намали продължителността на живота. Решението да се откажат цигарите обаче не се взима лесно, а още по-трудно се изпълнява.

Често, след продължителна употреба на цигари, пушачите се замислят дали изобщо има смисъл от спирането им, тъй като пораженията върху организма вече са сторени. Факт е обаче, че тялото има невероятна способност да се лекува и подобренията започват да се случват дори половин час, след като изгасите последната цигара. Така че усилието си заслужава във всеки един момент.

Защо пуша?

Ако успеете да си отговорите на този въпрос, ще бъде много по-лесно да се откажете от вредния навик. Вероятно пропускате много възможности, докато все още пушите. Част от причините могат да бъдат психологически проблеми, навик, социален натиск или физическа зависимост от никотин. Каквито и да са -  те водят до влошаване на вашето и това на близките ви здраве.

Заслужава ли си?

                    

Епидемията от употрбата на тютюневи изделия е една от най-големите заплахи за общественото здраве, с които нашият свят се е сблъсквал, убивайки над 8 милиона души годишно. Всички форми под които се консумира тютюн са вредни и няма безопасно ниво на прием на тютюн. Пушенето на цигари е най-честата форма на употреба на тютюн в световен мащаб. Други тютюневи изделия включват тютюн за лула, различни бездимни тютюневи изделия, пури, пурети, тютюн за водна лула. Скоро бяха публикувани доказателства, че пушачите имат по-голям риск от тежко препобеледуване и летален край при заразяване с COVID-19. 

Пушенето причинява около 7 на всеки 10 случая на рак на белите дробове. Цигарите са причина за 70% от развитието на рак на устата, гърлото, стомаха, панкреаса и др.

 

Освен рак, тютюнопушенето уврежда сърцето и кръвообращението, увеличавайки риска от коронарна болест на сърцето, сърдечен удар, инфаркт и инсулт. Наред с това уврежда и белите дробове, като най-честото усложнение е хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ). Пушенето може също да влоши или да удължи симптоми като астма или инфекции на дихателните пътища. Децата на пушачите страдат от намалена белодробна функция, която продължава да ги засяга под формата на хронични дихателни нарушения в зряла възраст.

Никотинът е както стимулант, така и депресант. Това означава, че първо увеличава сърдечната честота и кара хората да се чувстват по-емоционални. А когато въздействието му мине, води до състояния като депресия и умора. Те, заедно със засилването на никотиновия глад, карат пушача непрекъснато да иска още и още, за да се ободри отново. Някои експерти смятат, че никотинът в тютюна е толкова пристрастяващ, колкото кокаина или хероина.

Не по-маловажно, е че употребата на тютюн допринася за бедността, като отклонява разходите на домакинствата от основните нужди като храна и подслон.

Отказването на цигарите не е лесно, но когато откриете драстични подобрения във вашето здраве и вашия живот, ще успеете да намерите още една причина, заради която си заслужава да направите стъпка към отказ по възможно най-бързия начин.

Това са само част от положителните промени при отказване от употребата на тютюневи изделия:

 

                

Искате да бъдете добър пример за вашите деца, приятели и близки -

                                  РЕШИ И СЕ ОТКАЖИ!