15 ноември – международен ден без тютюнопушене

15 НОЕМВРИ – МЕЖДУНАРОДЕН ДЕН БЕЗ ТЮТЮНОПУШЕНЕ
 

ЗА ПО-ДОБРО ЗДРАВЕ – УТРЕ!

Инициативата за отбелязване на Международния ден без тютюнопушене е възникнала през 1971 г. През 1977 година Американската общност за борба с рака обявява всеки трети четвъртък от месец ноември за ден против тютюнопушенето.

Пушенето и други видове консумация на тютюн убиват над 7 млн. души всяка година, съобщават от Световната здравна организация (СЗО), което представлява увеличение с 3 милиона от началото на века. Така тютюнът става най-голямата предотвратима причина за смърт в световен мащаб. В същото време тенденцията за повишаване на смъртността се очаква да се задържи, като от организацията очакват тя да достигне до 1 млрд. души годишно в края на века.

 

Тютюнът убива 7 млн. души годишно

Освен така ругания никотин, димът от цигарите съдържа още около 3400 съставни части. Не е изучено още влиянието на всичките върху човешкия организъм. Но не ви ли стига известното, за да оставите цигарите?

За съжаление много хора си казват: "Ами еди кой си пушеше, пък живя осемдесет години...", "Каквото ти е писано, това ще е".

Работата е там, че на пушачите им е писано да живеят по-дълго, а те съкращават това време. Що се отнася до тези, които не пушат, пък боледуват. Болестите пак им са свързани с пушенето -  пушенето на хората около тях. 

ЗАЩО ДА ОТКАЖИМЕ ЦИГАРИТЕ?

1. Вашият бял дроб ще “отдъхне” от дим и катран. Ще дишате по -леко, ще се подобри дихателният обем на белия дроб. Ще се подобри самоочистването на белия дроб.

2. Ще се подобри обонянието ви. Ще усещате по-добре ароматите на живота.

3. Пулсът /сърдечната честота/ ще се забави с 10 до 20 %. Сърцето ви ще работи по-бавно, съответно по-икономично и по-ефективно. Няма да усещате прескачане, “хлопане”, сърцебиене и дискомфорт в сърдечната област.

4. Ще се подобрят вкусовите ви усещания. Ще усещате по-пълно удоволствието от храненето. Дори кафето ще усетите по друг, по-приятен начин.

5. Ще се подобри функционирането на храносмилателната ви система като цяло.

6. Ще спите нормално, вероятно ще се наспивате по-бързо и сутрин главата няма да ви “тежи”.

7. По-рядко ще страдате от главоболие, а е възможно и да забравите за него.

8. Ще се подобри умствената ви дейност. Измислица е, че никотина стимулира мисловните процеси. Това се случва само в първете 5-10 минути след първата цигара. После изпадате в никотинова интоксикация и мисловната ви дейност се влошава от последващите за деня цигари. Хроничната никотинова интоксикация влошава интелектулния и творчески потенциал.

9. Ще се повиши общият ви физически капацитет за движение и спорт.

10. Ще се подобри половата ви функция и удоволствието от секса. Ще запазите репродуктивната си функция.

11. Ще снижите в пъти вероятността от рак на бели ядроб.

12. Ще снижите в пъти вероятността от сърдечносъдови заболявания, хипертония, стенокардия, инфаркт, инсулт.

13. Ще се подобри общото ви състояние и самочувствието ви.

14. Ще спестите до 25 % от жизнената си енергия, която никотиновото отравяне отнема. Бихте могли да я пренасочите в по-приятна и полезна посока.