Playing online casino Malaysia through Alibaba33 online casino Malaysia can be a fun and rewarding experience for those who enjoy playing games for fun. judipoker365.comBet casino wbet lpe88 casino malaysia on your favourite slots, live, sporting events and win big! If you enjoy sports, slots like Mega888 ewallet Alibaba33 online casino Malaysia has something for you.

Wednesday, 07 December 2022, 06:35

19 май – Европейски ден за борба със затлъстяването

 

19 МАЙ – ЕВРОПЕЙСКИ ДЕН ЗА БОРБА СЪС ЗАТЛЪСТЯВАНЕТО

Ежегодно на 19 май се отбелязва Европейският ден за борба със затлъстяването. Кампанията е проведена за първи път през 2009 г. от Националния форум за борба със затлъстяването във Великобритания и Белгийската асоциация на пациентите със затлъстяване.

Акцентът, поставен от СЗО и националните правителства, е главно върху храненето и физическата активност. Целта е да се помогне на хората с този проблем да отслабнат и да намалят част от теглото си, като по този начин намалят за себе си риска от сърдечно-съдови, ортопедични заболявания и заболявания, свързани с обмяната на веществата, като подобрят качеството си на живот.

  Какво представлява затлъстяването?

То е резултат на нарушен енергиен баланс – съoтношението между енергийната стойност на храната и енергоразхода на човека. Доказано е, че при около 90 % от случаите е свързано с поведенческите фактори, по-специално с нездравословни хранителни навици и понижена двигателна активност, поради което то е предотвратимо.

Наднорменото отлагане на мазнини в човешкия организъм е заболяване с много сериозни последици. Установено е, че при децата с наднормено тегло се увеличава трайно броят на мастните клетки, което предразполага към затлъстяване в зряла възраст. Днес наднорменото тегло е сериозен здравословен, а не само козметичен и естетически проблем. Доказана е връзката между затлъстяването и редица заболявания, като атеросклероза, високо кръвно налягане, диабет тип 2, сърдечно-съдови заболявания, повишени нива на мастите в кръвта и други, както и съкращаване на живота с около 7-10 години. Затлъстяването е на второ място след тютюнопушенето като причина за преждевременна смърт.

КАК МОЖЕ ДА ОЦЕНИТЕ ТЕЛЕСНОТО СИ ТЕГЛО?

Чрез Индекса на телесната маса (ИТМ), който се определя като се раздели теглото
в килограми на ръста в метри, повдигнат на квадрат.

Чрез измерване на обиколката на талията, която нормално не трябва да
надхвърля 94 см при мъжете и 80 см при жените. Обиколка на талията при мъжете
над 102 см и над 92 см при жените говори за значително повишен здравен риск от
заболявания на сърдечно-съдовата система (инфаркт на миокарда, мозъчен инсулт). С нарастване на обиколката на талията се увеличава и кръвното налягане.

Храненето е основен фактор за укрепване на здравето. Нездравословното хранене, наред със злоупотребата с алкохол, цигари и обездвижване, са най-важните причини за социално значимите заболявания като сърдечно съдови, злокачествени и дихателни заболявания, диабет и др. Затова мерките за профилактика на социално значимите заболявания и промоция на здраве са решаващи за утвърждаването на здравословен начин на живот. Профилактиката срещу наднорменото тегло и затлъстяването трябва да започне още в ранна детска възраст. Поддържането на здравословни хранителни навици, съчетани с оптимален двигателен режим профилактира не само затлъстяването, но и намалява здравния риск от появата на редица други заболявания.

Препоръки за здравословно хранене: 

  1. Консумирайте пълноценна и разнообразна храна. Хранете се редовно и в приятна атмосфера, отделяйте достатъчно време за хранене.
  2. Консумирайте зърнени храни като важен източник на енергия. Предпочитайте пълнозърнест хляб и други пълнозърнести продукти.
  3. Ежедневно консумирайте над 400 грама разнообразни зеленчуци и плодове, за предпочитане сезонни и сурови.
  4. Предпочитайте мляко и млечни продукти с ниско съдържание на мазнини и сол.
  5. Избирайте постни меса, замествайте често месото и месните продукти с риба, птиче месо или бобови храни.
  6. Ограничавайте общо приема на мазнини, особено на животинските. При готвене замествайте животинските мазнини с растителни масла.
  7. Ограничавайте приема на захар, захарни и сладкарски продукти. Избягвайте консумацията на безалкохолни напитки, съдържащи захар.
  8. Намалете употребата на сол и консумацията на солени храни.
  9. Поддържайте здравословно тегло и бъдете физически активни всеки ден.
  10. Приемайте ежедневно достатъчно вода.
  11. Приготвяйте и съхранявайте храната по начин, осигуряващ нейното качество и безопасност.