петък, 19 юли 2019, 10:54

11 октомври - Световен ден за борба със затлъстяването

11 ОКТОМВРИ – СВЕТОВЕН ДЕН ЗА БОРБА СЪС ЗАТЛЪСТЯВАНЕТО

Мотото на деня за 2017 г. е: "Да се справим със затлъстяването сега, за да избегнем последствията по-късно".

Поради нарастване броя на хората със затлъстяване е необходимо да се обърне внимание за свързаните с това заболяване рискове за здравето. Доказана е пряката връзка на затлъстяването със заболявания като атеросклероза, високо кръвно налягане, захарен диабет тип 2, сърдечен инфаркт, някои злокачествени заболявания и повишени нива на мастите в кръвта. Тези заболявания съкращават живота с около 7-10 години.

Затлъстяването е на второ място след тютюнопушенето като причина за преждевременна смърт. В 90% от случаите затлъстяването е свързано с нездравословни хранителни навици и понижена двигателна активност.

Профилактиката на затлъстяването трябва да започне още от детска възраст със съдействието на родителите в семейна среда и обучението на децата и учениците за здравословен модел на хранене и включването им в спортни дейности в детските и учебни заведения.

Препоръки за профилактика на затлъстяването:

  1. Ежедневна оптимална двигателна активност, която да включва енергично ходене пеша минимум 30 минути, разходки на открито в парк и планина, спортни занимания като плуване, игри с топка, тенис, ски, футбол, йога, каране на колело, ролери, кънки и др. Родителите заедно със своите деца е необходимо да прекарват повече време навън като играят, спортуват и се разхождат. Децата от ранна възраст да се занимават със спортни игри, които да са съобразени с техните желания и възможности. Какъвто и спорт да избере детето е важно да го прави с желание и да доставя радост. Важно е да заменим седенето пред телевизора с каране на колело или други спортни игри.
  2. Създаване на здравословен модел на хранене, като се спазват препоръките за консумация ежедневно на повече пресни плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, нискомаслени млека и сирена, постни меса, бобови храни и риба поне два пъти седмично, ниска употреба на сол и захарни изделия. Необходимо е да се приема ежедневно достатъчно количество вода и в умерени количества алкохолните напитки. Храната трябва да се приготвя по начин, осигуряващ нейното качество и безопастност.

Профилактиката на наднорменото тегло и затлъстяването е гаранция за по-добро здраве и качество на живот, поради което е важно да се предприемат мерки за повече двигателна активност и здравословно хранене във всяка възраст.